KİRA UYUŞMAZLIKLARINDA ARABULUCULUK

5 Nisan 2023 tarihli ve 32154 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 7445 sayılı “İcra ve İflas Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun” ile 6325 sayılı “Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk Kanununda önemli değişiklikler yapılmış, zorunlu ve ihtiyari arabuluculuk ile çözümlenebilecek uyuşmazlıkların kapsamı genişletilmiştir. Bu kapsamda kira uyuşmazlıkları için 1 Eylül 2023 tarihinden itibaren dava açmadan önce arabulucuya başvurmak zorunlu hâle getirilmiştir.

Kira Uyuşmazlıklarında Arabulucuya Gitmek Zorunlu Hale Geldi

İster konut (ev) ister işyeri kirası olsun taraflardan herhangi biri kira ilişkisinden kaynaklanan hukuki durum sonrasında dava açmadan önce arabulucuya giderek uyuşmazlığın çözülmesini talep edecek. Bu durumda arabulucu tarafından düzenlenecek tutanak ile anlaşmanın sağlanamaması halinde ancak dava yoluna gidilebilecek.

Arabulucu Görüşmeleri

6325 sayılı Kanun’un 18/A maddesinin 9’uncu fıkrasına göre; arabulucu, yapılan başvuruyu görevlendirildiği tarihten itibaren üç hafta içinde neticelendirir. Aynı hüküm uyarınca bu süre zorunlu hâllerde arabulucu tarafından en fazla bir hafta süreyle uzatılabilir.

Arabuluculuk Sürecinde Başvuruyu Yapacak Taraf

Taraflardan herhangi biri, kim uyuşmazlığın giderilmesini istiyor ise o yalnız başına karşı tarafın herhangi bir şekilde onayını almaksızın arabulucuya başvurabilecek.

Toplantının İşleyişi

Kira hukukundan kaynaklanan uyuşmazlıklarda görevlendirilen arabulucu, taraflar ile iletişime geçerek ilk toplantı tarihini, toplantı yerini belirler ve ilk toplantıya katılmaları için tarafları davet eder. Tarafların istemesi hâlinde arabuluculuk toplantılarına vekilleri ya da yasal temsilcileri ile katılmaları mümkündür. Arabulucu gözetiminde yapılan görüşmede taraflar taleplerini bildirerek uzlaşmaya çalışırlar. Tarafların uyuşmazlığının ilk toplantıda çözümlenmemesi hâlinde, kanunda belirlenen üç haftalık ve gerektiğinde eklenen bir haftalık süreyle birlikte azami dört haftalık süre içerisinde herhangi bir toplantı sayısı ile bağlı kalmadan uyuşmazlığın neticelenmesi için tarafların birden çok bir araya gelmesi mümkündür.

Davanın Açılması

Dava açmak isteyen taraf arabuluculuk yoluyla uyuşmazlığın çözülemediğinde dair tutulan son tutanağı da dava dilekçesine eklemek suretiyle kira uyuşmazlıkları hakkında artık dava açabilir. Son tutanak dava dilekçesine eklenmediği takdirde mahkeme tarafından, davacının son tutanağı bir haftalık kesin süre içinde mahkemeye ibraz etmesi istenir. Aksi hâlde mahkeme dava dilekçesini karşı tarafa göndermeden davayı usulden reddeder.