EYT NEDİR? KİMLERİ KAPSIYOR?

“Emeklilikte Yaşa Takılanlar” veya “EYT” terimi, Türkiye’deki emeklilik sistemine dair bir durumu ifade eder. 8 Eylül 1999 tarihinde Türkiye’de yapılan bir emeklilik reformu, emeklilik için gereken yaş sınırlamasını getirmiştir. Bu tarihten önce sigorta başlangıcı olanlar, yani 9 Eylül 1999’dan önce sigortası başlamış olanlar, EYT’li sayılır. Çünkü bu tarihe kadar emeklilik için yaş şartı aranmazken, bu tarihten itibaren prim günü ve sigortalılık süresi şartlarına ek olarak yaş şartı getirilmiştir.

EYT’li sayılmak için, sigorta başlangıcı 9 Eylül 1999’dan önce olmalı ve emeklilik için gereken sigortalılık süresi ve prim günü şartlarını karşılamış olmalısınız. Ancak, yaşı dolduramamış olan kişiler EYT’li olarak kabul edilirler.

EYT; sigorta başlangıcı 9 Eylül 1999’dan önce olan, yaş kriteri dışında emeklilik için gereken sigortalılık süresi ve prim günü şartlarını sağlayan kişileri kapsar.

EYT başvuru şartları aşağıdaki gibidir:

• 8 Eylül 1999 öncesinde sigorta kaydının bulunması,
  • 5 bin prim gün sayısının tamamlanmış olması,
  • Erkekler için 25 yıl, kadınlar için ise 20 yıl sigortalılık süresinin dolması.

EYT düzenlemesinde, prim ve yıl sayısı şartı değiştirilmeyecektir. Kadınlarda 20, erkeklerde ise 25 yıl şartı aranacaktır. Kanuna göre 8 Eylül 1999’da 18 yaşını doldurmuş olmak gerekiyor.

ÖZETLE;

SSK için şartlar:

• 5.000 gün primi tamamlamak,
  • Erkeklerde 25, kadınlarda 20 yıl sigortalılık süresini doldurmak

Bağkur için şartlar:

• Erkeklerde 9.000 prim günü ve 25 yıl sigortalılık süresi
  • Kadınlarda 7.200 prim günü ve 20 yıl sigortalılık süresi

Bu şartları sağlayan vatandaşlar emeklilik başvurularını yapabilecektir. Aynı şartlar Emekli Sandığı için de geçerli sayılacaktır. Bu durum, EYT kapsamındaki kişilerin hangi şartlara tabi olduklarını ve nasıl emeklilik başvurusu yapabileceklerini açıklar.

1. Hande dedi ki:

EYT hangi yıllar için geçerli?

2. Doğanay dedi ki:

Doğum borçlanması yaparak, emekli olabilir miyim?

Doğum borçlanması sadece sigortalı olarak çalışmaya başladıktan sonra doğan çocuklar için yapılabiliyor. Eğer şartları taşınıyorsa borçlanma yapılabilir ve emeklilik sürelerine ilave edilebilir.

3. Mehmet dedi ki:

Askerlik borçlanması yaparak, emekli olabilir miyim?

Borçlanma talebi SGK ya yapılır ise tabi ki emeklilik hesabınıza süreler ve ödenen primler dahil edilecektir.

4. Fuat dedi ki:

1999 öncesi stajı yaptım ve sigortalı oldum, EYT’den yararlanabilir miyim?

staj süresinde o tarihte emeklilik primi ödenmemektedir. EYT den yararlanmak mümkün değildir.

5. Fatih dedi ki:

1999 öncesi BağKurlu olarak işe başladım, sonrasında SSK’lı oldum, emekli olabilecek miyim?

hizmette birleştirme sonrası prim günü ve çalışma süreleri dolmuş ise EYT den yararlanacaksınız.

6. Faik dedi ki:

1999 Eylül öncesi sigorta girişliyim ama prim gün sayım yeterli değil EYT’den yararlanamayacak mıyım?

borçlanma yapamıyorsanız yada borçlanma yapıp halen gün eksikliğin varsa da yaş şartı aranmadan gününüz dolduğunda EYT den yararlanabilirsiniz.

7. Halide dedi ki:

Eylül 1999 öncesi sigorta girişim var, prim günüm doldu ancak çalışma yılım eksik emekli olamayacak mıyım?

çalışma yılınız dolduğunda EYT den yararlanıp emekli olabileceksiniz.

8. Zülfikar dedi ki:

Pandemi döneminde kısa çalışma ödeneğinden yararlandım, primlerim yatmadı emekli olabilecek miyim?

Bu dönemde primler yatmadığından emeklilik süreleri uzadı. Prim borçlanması da yasa gereği mümkün değildir.

9. Kamuran dedi ki:

EYT den yararlanmak için istifa etmek zorunda mıyım?

istifa şarttır. Hatta sisteme işveren istifa kodunu girmelidir.

10. Funda dedi ki:

EYT için Nereye başvurulması gerekiyor?

e devlet üzerinden yada SGK il müdürlüklerine bizzat giderek başvuru gerekmektedir.

11. kemal dedi ki:

EYT düzenlemesi kimleri kapsayacak?

8 Eylül 1999 öncesi sigorta girişi olanlar EYT kapsamına giriyor. Bu tarihten sonra hizmet başlangıcı olanlar ise düzenlemeden yararlanamayacak. Yaş şartı olmadan emekliliğe imkan sağlayan düzenleme, eski sistemdeki SSK, Bağ-Kur, Emekli Sandığı ayrımı olmaksızın mevcut yapıdaki herkes için geçerli.

12. Hakan dedi ki:

EYT liler, prim günü yetersiz ancak yaşı ilerlemiş olanlar için tanınan kısmi emeklilik hakkından yararlanabilecek mi?

Yeni EYT düzenlemesinde 3600 prim günü ise kapsam dışı kaldı. Ancak tartışmalar devam etmektedir.

13. Hüma dedi ki:

EYT yasası ne zaman yürürlüğe girecek?

Şubat 2023 gibi düzenleme beklenmekte ve mart gibi de yürürlüğe geçeceği bilinmektedir.