Fiili Ayrılık Nedeniyle Boşanma

22.11.2023
Fiili Ayrılık Nedeniyle Boşanma

Herhangi bir boşanma sebebine dayanarak açılan boşanma davasının reddedilmesi ve bu kararın kesinleşmesinden itibaren üç yıl boyunca çiftler ortak hayatı yeniden kurmamışsa eşlerden birinin talebiyle tarafların boşanmalarına karar verebilir. Daha önce açılan boşanma davasının reddedilmesi kararının verildiği tarihten itibaren üç yıl değil, ilgili kararın kesinleşmesinden itibaren süre başlamaktadır.

Fiili Ayrılık Nedeniyle Boşanma Davası Şartları

Fiili ayrılık sebebine dayanarak boşanmak isteyen eşlerin bu davayı açabilmeleri için hükümde yazılı koşulların hepsinin aynı anda gerçekleşmiş olması gerekmektedir. Bu şartlardan birinin eksik olması halinde fiili ayrılık sebebiyle boşanma davası açılamayacaktır.

1.Önceden Açılmış Olan Boşanma Davasının Reddi

Taraflar “fiili ayrılık” sebebine dayanarak boşanma davası açmadan evvel kanunda yazılı boşanma sebeplerinden herhangi birine dayanarak boşanma davası açmış olmalı ve söz konusu dava reddedilmiş olmalıdır. Fiili ayrılık hükümlerinin uygulanabilmesi için önceki davanın reddedilmiş olması yeterli değildir. Ayrıca ret kararının kesinleşmiş olması da aranmaktadır. Önceki davanın reddedilmemiş olup, tarafların bu davadan feragat etmiş olmaları halinde de fiili ayrılık hükümleri uygulanabilecektir. Bu halde kesinleşme, feragat tarihinden itibaren kabul edilecektir.

2.Ret Kararının Kesinleşmesinden İtibaren 3 Yıl Geçmesi

Kararın kesinleşmesi için mahkemece gerekçeli karar yazılmış olup tarafların yasal süre içerisinde bu karara itiraz etmemesi yahut itiraz etmiş olmakla beraber üst mahkemece itiraz neticesinde verilmiş olan kararın da kesinleşmesi gerekmektedir. Fiili ayrılık sebebiyle boşanma davası açılabilmesi için ise önceki boşanma davasının reddi kararının kesinleşmesinden itibaren 3 yıl geçmiş olması gerekir.

3. Üç Yıllık Süreçte Müşterek Hayatın Kurulamaması

Önceki davanın reddedilmesi kararından itibaren geçecek 3 yıllık sürede taraflar evlilik birliğinin devamı amacıyla bir araya gelememiş, gelmemiş olmalıdır. Evlilik birliğini devam ettirme gayesi taşımaksızın tarafların bir araya gelmesi, görüşmesi müşterek hayatın yeniden kurulduğu anlamı taşımamaktadır. Ancak taraflar bu süreç içerisinde evlilik birliğinin devamını sağlamak amacıyla bir araya gelmiş ve kısa bir süre dahi olsa yeniden müşterek hayatı kurmuşsa artık fiili ayrılık sebebiyle boşanma davası açılamayacaktır.

Fiili Ayrılık Nedeniyle Boşanma Davasında Görevli Mahkeme

Fiili ayrılık nedeniyle boşanma davasının şartları oluşmuş ise dava, aile mahkemelerinde açılacaktır. Aile mahkemesi olmayan illerde asliye hukuk mahkemesine aile mahkemesi sıfatıyla dava açılabilir

Fiili Ayrılık Nedeniyle Açılan Boşanma Davalarında Tazminat Ve Nafaka Hakkı

Fiili ayrılık nedeni ile açılan boşanma davalarında, taraflarda herhangi bir kusur arayışına girmek söz konusu değildir. Boşanma davalarında taraflardan herhangi birisinin nafaka ya da tazminat talebi olduğunda, boşanma işlemlerinde kusur unsuru aranır. Fakat fiili ayrılık nedeni ile açılan boşanma davalarında, kusur araştırması yapılmasına gerek yoktur. Fiili ayrılık nedeni ile açılan boşanma davalarında, sebep olarak sadece bu fiili ayrılığın boşanma davasının şartlarını taşıyıp taşımadığı araştırılır. Fiili ayrılık nedeni ile açılan boşanma davalarında tazminat ya da nafaka talepleri davanın durumuna göre değişkenlik gösterir.

Fiili Ayrılık Nedeniyle Açılan Boşanma Davasında Velayet

Fiili ayrılık nedeni ile açılan boşanma davalarında, her iki tarafta çocuğun velayet hakkını talep ediyor ise mahkeme, çocuğun menfaatine göre karar verir. Bu anlamda hâkim tarafından çocuğun sosyal izleme raporları talep edilir, bu rapora göre çocuğun faydasına olabilecek velayet hakkına mahkeme karar verir. Ayrıca çocuk idrak yaşında ise hangi ebeveynde kalmak istediğini mahkemeye bildirebilir. Çocuğun velayetini alamayan ebeveyn ile müşterek çocuğun görüşebilmesi için mahkeme tarafından kişisel ilişki günleri belirlenir.